Vennskap i SFO
SFO (skolefritidsordningen) skal ha et miljø som fremmer lek, vennskap og fellesskap for alle barna, og et miljø som stiller krav til omsorgskulturen i SFO.
12.03.2025
Sist oppdatert: 12.03.2025
Forskning viser at vennskap er viktig for barns sosiale utvikling og selvfølelse. På SFO kan barn delta i ulike aktiviteter som fremmer inkludering og fellesskap, noe som bidrar til å redusere utenforskap. En inkluderende praksis på SFO, hvor alle barn føler seg velkommen og sett, er avgjørende for å skape et godt miljø for vennskap.
Artikkelen på Utdanningsdirektoratets nettside om "En anerkjennende kultur i SFO" beskriver hvordan SFO skal fremme et miljø som støtter lek, vennskap og fellesskap blant barna. Anerkjennelse er et sentralt tema, og det legges vekt på at alle barn skal føle seg sett og verdsatt. Dette bidrar til å skape et inkluderende miljø hvor vennskap kan blomstre
Rammeplanen
Rammeplanen for SFO legger stor vekt på vennskap og inkludering. Den understreker at SFO skal være et sted hvor alle barn har mulighet til å utvikle vennskap og føle seg inkludert.
Noen viktige punkter fra rammeplanen inkluderer:
- Lek og samhandling: Lek er en viktig del av barnas liv, og SFO skal legge til rette for lek som fremmer vennskap og fellesskap.
- Inkluderende miljø: SFO skal aktivt bidra til å danne fellesskap der alle barn kan delta og få en opplevelse av å høre til.
- Mangfold og respekt: Respekt for ulikhet og anerkjennelse av mangfold er grunnleggende verdier i SFO.
Samfunnsmandatet til SFO er å gi barn et trygt og inkluderende miljø hvor de kan utvikle seg gjennom lek, kultur- og fritidsaktiviteter. Rammeplanen for SFO presiserer at SFO skal legge til rette for aktiviteter som tar hensyn til barnas alder, funksjonsnivå og interesser
Fagforbundet mener:
Fagforbundet fremhever viktigheten av SFO som en arena for barns lek og vennskap. Vi mener at SFO skal være et sted hvor barn kan utvikle sosiale ferdigheter og knytte vennskapsbånd gjennom lek og aktiviteter.
Du kan lese mer i våre hovedlinjer
Fagforbundet understreker også betydningen av tilstrekkelig bemanning og kompetente ansatte for å sikre et inkluderende miljø hvor alle barn føler seg sett og verdsatt.
Fagforbundet vil arbeide for å synliggjøre og styrke bemanningen i SFO. Dette krever nok bemanning med ansatte i hele stillinger, som har tid til planlegging, medvirkning, samarbeid og utviklingsarbeid Det er viktig med gode muligheter for kompetanseutvikling, etter- og videreutdanning og yrkesgruppene våre må synliggjøres
God bemanning i SFO
God bemanning spiller en avgjørende rolle i å støtte og berike leken på SFO. Her er noen viktige aspekter:
Tilrettelegging: Med tilstrekkelig bemanning kan ansatte sette i gang og legge til rette for lek, inkludere barn som ikke får være med, og utvikle leken ved å for eksempel tilføye nye rekvisitter eller materiell.
Observasjon og støtte: Ansatte kan observere barnas lek og vurdere om alle gis muligheter til å delta. De kan også støtte barn som i første omgang ikke kommer med i leken, og sikre at leken foregår på barnas premisser.
Kompetanse: Økt bemanning med kompetente ansatte sikrer et trygt og godt lekemiljø. Dette er viktig for barnas sosiale utvikling og trivsel.
Inkludering: God bemanning bidrar til å skape et inkluderende miljø hvor alle barn føler seg sett og verdsatt, noe som er essensielt for å danne vennskap.
Barne- og ungdomsarbeideren
Barne- og ungdomsarbeidere har en viktig rolle i å støtte og fremme lek i SFO, de kan bidra med blant annet;
- Tilrettelegging av lek: De sørger for at det finnes et variert utvalg av leker og aktiviteter som passer for barnas alder, interesser og funksjonsnivå. Dette inkluderer både organiserte aktiviteter og fri lek.
- Observasjon og veiledning: Barne- og ungdomsarbeidere observerer barnas lek for å sikre at alle barn deltar og føler seg inkludert. De veileder også barna i sosiale ferdigheter og konfliktløsning.
- Skape trygge rammer: De skaper et trygt og støttende miljø hvor barna kan utforske, lære og utvikle seg gjennom lek. Dette innebærer å være tilstede, tilgjengelig og engasjert i barnas aktiviteter.
- Stimulere kreativitet og læring: Gjennom lek kan barne- og ungdomsarbeidere stimulere barnas kreativitet, språkferdigheter og sosiale utvikling. De legger til rette for aktiviteter som fremmer undring, nysgjerrighet og læring.
- Inkludering: De jobber aktivt for å inkludere alle barn i leken, spesielt de som kan ha utfordringer med å delta. Dette kan innebære å tilpasse aktiviteter eller å støtte barn i å finne sin plass i leken
Lek og vennskap er hjørnesteiner i barns utvikling
SFO spiller en uvurderlig rolle i å fremme disse aspektene. Gjennom lek lærer barna å samarbeide, løse konflikter og bygge sosiale ferdigheter som vil være verdifulle gjennom hele livet. Vennskap som dannes i SFO gir barna en følelse av tilhørighet og trygghet, noe som er essensielt for deres trivsel og selvfølelse.
Ved å skape et inkluderende og støttende miljø, hvor alle barn føler seg sett og verdsatt, legger SFO grunnlaget for varige vennskap og positive opplevelser. Det er gjennom lek og samspill at barna utvikler seg til å bli empatiske og sosiale individer, klare til å møte fremtidens utfordringer med selvtillit og glede.
La oss fortsette å verdsette og støtte den viktige jobben som gjøres i SFO, slik at alle barn får muligheten til å blomstre og utvikle seg i et trygt og inkluderende fellesskap.