Fagforbundet Oslo støtter innføringen av dørterskeltjenesten – et nytt tilbud fra Posten som gir eldre mulighet til å få post og informasjon levert direkte på døren. Tjenesten er under utprøving i Oslo og kan bidra til både økt trygghet for mottakerne og sikring av arbeidsplasser i fremtiden.
Bakgrunn for prosjektet
Dørterskeltjenesten er et prøveprosjekt i regi av Posten Bring AS, utviklet for å utforske hvordan det nasjonale distribusjonsnettet kan brukes til å møte samfunnsutfordringer – særlig knyttet til en aldrende befolkning. Prosjektet er en del av Postens omstilling. Dagens statlige kjøp vil faktisk reduseres i forbindelse med omstillingen fra 2,5 dag i uken til 1 dag i uken, pluss dørterskeltjenesten.
– Vi ønsket å se hvordan vi kan bruke postens nettverk til å skape ny samfunnsnytte, sier Øystein Eggen, forretningsutvikler i Posten Bring AS.
Erfaringer fra postbudene
Postbudene Gry Harviken og Knut-Fredrik Søbakken ble valgt ut som testpiloter for tjenesten i områdene Høybråten og Haugenstua i Oslo.
– Vi startet i mars og besøker rundt 90 personer på vår rute, forteller de. – Det tar omtrent fire til fem timer per dag.
I motsetning til vanlig postlevering, hvor posten legges i postkassen uten kontakt med mottaker, innebærer dørterskeltjenesten at postbudet ringer på døren og leverer posten personlig – dersom mottakeren er hjemme. Hvis ikke, legges posten i postkassen som vanlig.
– Noen setter stor pris på det og slår gjerne av en prat, mens andre foretrekker å hente posten selv som en del av sin daglige trim, sier Gry Harviken. – Vi takker høflig nei til kaffeinvitasjoner, siden tjenesten skal være begrenset til levering ved dørterskelen. Men det hender vi får en liten påskjønnelse – i påsken fikk Knut-Fredrik sjokolade.
Selv om det kan være fysisk krevende å gå opp og ned trapper i blokker uten heis, mener begge at innsatsen er verdt det.
– Dette har verdi for dem som ønsker tjenesten, og det kan bidra til å sikre arbeidsplasser i fremtiden, sier de.
Resultater og tilbakemeldinger
Prosjektet omfatter ni pilotområder med totalt rundt 5700 mottakere. Disse inkluderer både de som får posten levert på døren og de som fortsatt får den i postkassen.
Resultatene så langt er svært positive:
- 75–90 prosent av mottakerne leser infoskrivet som følger med posten hver uke.
- Omtrent 30 prosent har deltatt på aktiviteter de har fått vite om via infoskrivet de siste tre månedene.
- 15 prosent av leveransene fører til en lengre samtale (5–8 minutter) med mottaker.
- 20–30 prosent fører til en kortere samtale.
Infoskrivet, som brukerne får utlevert, inneholder informasjon fra blant annet kommunene, politiet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Senteret for et aldersvennlig Norge. Politiet, som er en av innholdspartnerne, har gitt utelukkende positive tilbakemeldinger og opplever at de når målgruppen langt bedre enn tidligere.
Internasjonale paralleller
Det finnes lignende tjenester i utlandet, som franske La Poste Seniors og britiske Call & Check, men disse er kommersielle og har ikke samme omfang eller nasjonale forankring som dørterskeltjenesten i Norge.
Veien videre
Oppstart i større skala er avhengig av politiske beslutninger. En samarbeidsavtale med KS ble signert i 2021, og prosjektet har siden vært i kontinuerlig utvikling.
– Vi ser at dette har stor verdi både for mottakerne og for samfunnet, sier Øystein Egge. – Det handler om mer enn post. Det handler om kontakt, trygghet og tilhørighet.