Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Min side

Transportøkonomisk Institutt har på oppdrag fra Fagforbundet skrevet en rapport om utviklingen i fylkeskommunal bussdrift. Rapporten beskriver også forholdet mellom drift med egne ansatte og drift med anbud.

Bussjåfører kan få bedre innflytelse på arbeidshverdagen sin ved drift i egenregi
Bussjåfører kan få bedre innflytelse på arbeidshverdagen sin ved drift i egenregi (Foto: High and Low)

Høy kostnadsvekst i kollektivtransporten

Rapporten viser blant annet at bussbransjen har hatt svært høy kostnadsvekst. De siste årene høye energikostnader kommet på toppen av kostnadsveksten. Omstillingen til ny teknoligi bidrar til økte kostnader. 

 

Drift med egne ansatte kan gi fordeler

I Örebro-området i Sverige har kollektivtransporten blitt tatt tilbake i egenregi. Det har gitt bedre kvalitet og bedre vilkår til de ansatte, fordi anbudssystemet ikke fungerte slik innbyggere og politikere ønsket. Det ser i dag uaktuelt ut i Örebro å gå tilbake til anbud.

Rapporten peker på flere fordeler med å drive kollektivtransporten i egenregi, for eksempel bedre medbestemmelse for fagforeninger og at det er lettere å få alle aktørene til å dra i samme retning. Utviklingen i kollektivbransjen er også at nullutslippsteknologi gjør bransjen mer kompleks å styre. Krav om ladeinfrastruktur osv. gjør bildet mer sammensatt en før.

Komplekse tjenester er ofte dårlig egnet for anbudsutsetting. Når den fylkeskommunale busstrafikken blir mer kompleks kan det derfor tale tale for drift i egenregi. 

 

 

Rapporten finner du nederst på denne siden.

Relaterte dokumenter:

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?