Hun er kvinne, yrkesaktiv, jobber i kommunen, er i 50-årene og helsefagarbeider. Men egentlig har vi ikke så mange av akkurat disse medlemmene, forklarer Thomas Tallaksen, som er leder i analyseenheten i Fagforbundet.
Tallaksen utformer medlemsundersøkelser for å bedre forstå hvem medlemmene er, hva de er opptatt av og hva de ønsker å få ut av medlemskapet sitt.
Mangfoldig
– Selv om det er 77 prosent kvinner i Fagforbundet, 57 prosent som er yrkesaktive, hvorav 72 prosent jobber i kommunen. 19 prosent av medlemmene er i 50-årene, og helsefagarbeidere er største yrkesgruppe med 22 prosent av medlemmene, er det faktisk bare 2,7 prosent av medlemmene som er alt det der på en gang, sier analysesjefen.
Han er opptatt av at tillitsvalgte og ansatte er klar over denne bredden i forbundet vårt. De representerer en mengde forskjellige yrker, sektorer, mennesker og meninger.
Mange av dere tillitsvalgte er i kontakt med medlemmene og hjelper dem med stort og smått på arbeidsplassen. Dere kjenner godt til mye av det som rører seg og hvilke utfordringer medlemmene har.
Supplement til personlige erfaringer
– Men det er ofte de som har et problem som tar kontakt. Det er også en ganske stor andel av medlemmene vi aldri er i kontakt med, av en lang rekke årsaker. Medlemsundersøkelsene tror jeg er et nyttig supplement, sier Tallaksen.
Gjennom medlemsundersøkelsene får mange tillitsvalgte og ansatte et enda bedre innblikk i arbeidshverdagen i yrker og jobber de selv har liten kjennskap til. Tariffundersøkelsen er med på å danne grunnlaget for tariffkrava. Det er også spørsmål om politikk og hva medlemmene mener er viktige saker som blir brukt overfor politikerne.
Nyttig bakgrunnsinfo
– Undersøkelsene gir nyttig bakgrunnsinformasjon, men det er selvfølgelig mange ting bare et organisasjonsdemokrati kan løse og som en undersøkelse ikke kan, sier Tallaksen.
Medlemmene er naturligvis opptatt av mye forskjellig, men Tallaksen trekker fram én ting som har vært ekstra tydelig de siste årene:
– Medlemmene våre har veldig tydelig merka økte priser. Spørsmål om kostnader, levekår og privatøkonomi gir alltid de mest engasjerte svarene, gjerne med ganske rørende historier. Det er tydelig at de har behov for å fortelle oss hvor viktig gode lønnsoppgjør er for dem.