De siste dagene har Nav vært i medienes søkelys etter at flere regionale kontorer varslet stans i arbeidstiltak grunnet stramme budsjetter. Arbeidsminister Tonje Brenna har hatt møte med Nav-direktør Hans Christian Holte for å få klarhet i hva som har skjedd med budsjettstyringen og kommunikasjonen internt og eksternt. Konklusjonen fra møtet var at formidlingen rundt arbeidsmarkedstiltak var for uklar og skapte unødvendig usikkerhet for både innbyggere, ansatte og bedrifter som tilbyr arbeidsmarkedstiltak.
Kritikken har vært tydelig, både fra politisk hold og fra de som fryktet at viktige tiltak for å få folk i arbeid nå stopper opp.
Men, midt i denne debatten er det viktig å rette blikket mot dem som hver dag står i førstelinjen, nemlig Navs ansatte som jobber for å få de som står utenfor inn i arbeidslivet.
Som arbeidstakerorganisasjon er det vår oppgave å løfte frem nettopp innsatsen, engasjementet og profesjonaliteten til Navs ansatte.
De står i et krysspress mellom politiske forventninger, stramme budsjetter og et stadig mer komplekst arbeidsmarked. Likevel møter de ansatte innbyggerne med profesjonalitet og et ønske om å hjelpe. Navs ansatte er ikke bare forvaltere av regelverk. De er veiledere, støttespillere og problemløsere. Når systemet knaker, er det deres innsats som holder det sammen.
La oss ikke glemme menneskene bak systemet.