Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Min side

Ventetidene i helsevesenet må ned. Fagforbundets tillitsvalgte har bidratt med kunnskap om hva som stjeler tid i sykehusene, ikke minst for ansatte i administrative stillinger. I denne ferske rapporten foreslås flere tiltak som kan bidra til at du som jobber med administrasjon og støttefunksjoner kan frigjøre tid til å gjøre de viktigste oppgavene.

Illustrasjon
Illustrasjon (Foto: Public Domain)

Rapporten viser tydelig at tidstyver – altså oppgaver som tar tid, men gir liten eller ingen nytte – finnes i alle deler av helsetjenesten. Og ja, også i våre roller. For oss som jobber administrativt handler det ofte om dokumentasjon, koordinering, IT-problemer og organisering. Det er ikke nødvendigvis de store tingene, men summen av små avbrytelser, tungvinte systemer og uklare ansvarsforhold som stjeler tid – tid vi kunne brukt bedre. 

Det er faktisk anslått i rapporten at vi som jobber med administrasjon og støttefunksjoner med høyere utdanning kan frigjøre opptil 25 prosent av arbeidstiden vår. 

Hvordan? Rapporten peker på flere tiltak: 

  • Bedre IT-løsninger: Vi trenger systemer som snakker sammen, som er raske og brukervennlige. Sesjonsvandring, automatisering av oppgjør og enklere innlogging er eksempler på lavthengende frukter som kan gi stor effekt. 
  • Oppgavedeling: Når vi får tydeligere roller og oppgaver, og når klinisk personell slipper å gjøre administrative oppgaver som vi kan ta oss av – da får alle brukt sin kompetanse bedre. 
  • Organisering og ledelse: bedre vaktplanlegging og mer fleksible strukturer kan gi oss mer forutsigbarhet og mindre frustrasjon. 
  • Utstyr og arbeidsmiljø: Det handler ikke bare om store investeringer, men også om å ha nok printere som virker, PC-er som ikke henger, og arbeidsstasjoner som er tilgjengelige når vi trenger dem. 

Rapporten gir oss mye å tenke på. Det aller viktigste er imidlertid at de beste løsningene finner vi lokalt. Det er her utfordringene, og ikke minst løsningene får liv. Derfor er det viktig at ansatte og tillitsvalgte får plass i diskusjonen, for eksempel ved innkjøp av nye IT-systemer. Dette er spesielt viktig siden norske helseforetak er svært forskjellige, både i størrelse, kompetansesammensetting, oppgaver og til og med programvareportefølje.  

Den største tidstyven kommer når vi ikke lytter og lærer av de som hver dag tar skoene på og gjør jobben for hele laget. Så i det videre vil dette være vårt hovedfokus, å støtte våre tillitsvalgte og medlemmer slik at de får muligheten til å snakke om, og finne løsninger for sine tidstyver.  

Lyst til å lese rapporten? Rapporten finner du her. 

 

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?