EVA2020 Rapport 10, utgitt av Utdanningsdirektoratet, gir et viktig innblikk i hvordan skolens verdigrunnlag – slik det er formulert i opplæringslovens formålsparagraf – faktisk kommer til uttrykk i læreplanene og undervisningen.
Fra fellesverdier til individfokus
Rapporten viser at verdier som menneskeverd, solidaritet og respekt for naturen ofte nedtones i praksis. I stedet vektlegges mer individorienterte verdier som utforskertrang og skaperglede. Dette kan svekke skolens rolle som danningsarena og gjøre det vanskeligere å utvikle et felles verdigrunnlag i samfunnet.
Bærekraft som verdiarena
Det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling gir rom for verdidiskusjoner, men rapporten peker på at slike samtaler ofte er underutviklet. Her ligger et stort potensial: Undervisning om klima, rettferdighet og ressursbruk kan være en inngang til å styrke elevenes etiske refleksjon og samfunnsengasjement.
Lærernes rolle og behov
Lærere har ulik forståelse av verdiløftet, og mange etterlyser mer støtte og tid til refleksjon. Profesjonsfellesskapene må få rom til å diskutere verdier og hvordan disse kan integreres i undervisningen – ikke bare som abstrakte idealer, men som konkrete pedagogiske valg.
Hva kan vi gjøre?
For at skolen skal kunne oppfylle sitt samfunnsmandat, må verdigrunnlaget løftes tydeligere fram – både i læreplaner, støtteverktøy og i den daglige undervisningen. Fagforbundet bør være en aktiv stemme i dette arbeidet, og støtte medlemmene i å utvikle en praksis der verdier ikke bare nevnes, men leves.