Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Regjeringen har nedsatt Fellesskoleutvalg, som skal se på fremtidens skole, hvilken rolle mener DU at SFO skal ha i fremtiden?

AKS
(Foto: Nina Kristin Næss)

Her komme en oppsummering om skolefritidsordningen; 

SFO – et viktig tilbud med stort potensial

SFO er et frivillig tilbud for elever på 1.–4. trinn, og for barn med særskilte behov på 1.–7. trinn.

Fra 2022 har elever på 1.–3. trinn rett til 12 timer gratis SFO i uka. Dette har ført til økt deltakelse, men også utfordringer med bemanning, areal og ressurser.

Utfordringer i dagens SFO:

  • Store forskjeller i kvalitet og innhold mellom kommuner.
  • Manglende bemanningsnorm, arealnorm og kompetansekrav.
  • Press på ansatte og tilbudet som følge av gratis SFO.

Rammeplanen for SFO ble innført i 2021 for å styrke kvaliteten, men evalueringer viser at den ikke er godt nok implementert. Mange ansatte etterspør tid og rom til faglig støtte, planlegging og kompetanseheving.

Heldagsskole – hva innebærer det?

Flere offentlige utredninger foreslår å innlemme SFO i en helhetlig skoledag for 1.–4. trinn.

Målet er ikke mer undervisning, men mer tid til lek, fysisk aktivitet og sosial utjevning.

Fordeler med heldagsskolen:

  • Mer struktur og sammenheng i barnas hverdag.
  • Bedre tilrettelegging for barn med særskilte behov.
  • Mulighet for å inkludere, kultur- og fritidsaktiviteter i skoledagen.

Betenkeligheter med heldagsskolen:

  • Kostnader ved bemanningsnorm og utvidet tilbud.
  • Risiko for mindre fri lek og mer voksenstyrt aktivitet.
  • Mindre lokal frihet for kommunene.

Seksårsreformen – hva sier evalueringen?

Seksårsreformen flyttet skolestart til 6 år og skulle gi et skoleår preget av lek og barnehagepedagogikk. Evalueringen viser at skolen har blitt mer faglig og strukturert enn opprinnelig tenkt.

Funn fra evalueringen:

  • Lek foregår mest ute og i pauser – ikke som en integrert del av undervisningen.
  • Kartleggingsprøver og tidlig bokstavinnlæring skaper press.
  • Færre barnehagelærere i skolen enn tidligere 
  • Lærere og elever ønsker mer tid til lek.

Forslag fra forskerne:

  • To ansatte per klasse ved over 15 elever.
  • Mer leseglede og høytlesing i norsk.
  • Mer variert matematikkundervisning.
  • Bedre fysisk tilrettelegging for lek.
  • Styrke samarbeid mellom skole og SFO – f.eks. gjennom heldagsskole.

Hva betyr dette for deg som jobber i SFO?

Du spiller en viktig rolle i barnas utvikling – både sosialt og pedagogisk, derfor jobber Fagforbundet for:

  • Bedre bemanningen i SFO.
  • Kvalitetsarbeid i SFO med å gi de ansatte tid til å jobbe med rammeplanen for å ivareta SFOs egenart
  • Barns medbestemmelse - godt og trygt på SFO
  • Kompetanseheving og faglig støtte
  • Bedre arbeidsvilkår og anerkjennelse av SFO, som en viktig del av fellesskolen.

Din erfaring og kompetanse er avgjørende for å skape et godt tilbud for barna.

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?