Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Fra 1. januar 2026 trer nye bestemmelser i arbeidsmiljøloven i kraft. Endringene skal gjøre det tydeligere hva arbeidsgiver må gjøre for å sikre et godt psykososialt arbeidsmiljø. For deg som jobber i administrative yrker, betyr dette økt søkelys på faktorer som tidspress, uklare forventninger og behovet for støtte i arbeidshverdagen.

arbeidsmiljø
arbeidsmiljø (Foto: Mostphotos)

Et mer helhetlig arbeidsmiljøbegrep
Selv om psykososiale forhold alltid har vært en del av arbeidsmiljøloven, har det ofte vært vanskelig å vite hva som faktisk kreves. Nå blir det tydeligere: Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidet organiseres og gjennomføres slik at det psykososiale arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig.

Det gjelder blant annet:

  • Klare og tydelige forventninger
  • Håndtering av tidspress og arbeidsmengde
  • Tilgang på støtte og hjelp i arbeidshverdagen
  • Forebygging av emosjonelle belastninger, særlig i kontakt med publikum eller krevende saker

Mange som jobber i administrative yrker opplever høyt arbeidspress, korte frister, og stadig endringer i oppgaver og systemer. I tillegg kan det være krevende å håndtere henvendelser fra brukere, kolleger eller ledelse – særlig når forventningene er uklare. Lovendringen anerkjenner disse utfordringene og gir et tydeligere grunnlag for å ta dem opp i HMS-arbeidet.

Hva betyr det i praksis?

  • Arbeidsgiver må kartlegge og vurdere psykososiale risikofaktorer – på lik linje med fysiske.
  • Du som arbeidstaker har rett til å bli involvert i dette arbeidet, for eksempel gjennom verneombud eller arbeidsmiljøutvalg.
  • Det blir lettere å stille krav til tiltak når arbeidsmiljøet oppleves som belastende


Fagforbundet har lenge jobbet for at psykososiale forhold skal tas på alvor. Denne lovendringen gir medlemmene et sterkere vern og bedre verktøy for å sikre en trygg og forutsigbar arbeidshverdag – også for dem som ikke jobber i tunge, fysiske yrker.

 

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?