Bakgrunnen for høringen er regjeringens satsing på et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling for ansatte i oppvekstsektoren. De nye forskriftene skal regulere tilskuddsordninger for:
- Kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole
- Kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring
- Profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere
Fagforbundet støtter intensjonen om å styrke kompetanseutviklingen, men påpeker viktige forbedringspunkter.
- Jeg håper at endringene i forskriftene også skal gjenspeiles i de lokale kompetanseplanene. Det er avgjørende at medbestemmelsen blir ivaretatt, og at hele laget inkluderes i utviklingsarbeidet, vektlegger May-Britt Sudnal, leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet
I sine uttalelse fremhever Fagforbundet følgende:
- Alle ansatte må inkluderes: de lokale kompetanseplanene må omfatte hele personalgruppa.
- Partssamarbeid er avgjørende: Tiltakene må forankres i et godt samarbeid mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte. Fagforbundet etterlyser tydeligere krav til medvirkning og involvering.
- Tid og ressurser må sikres: For at kompetansetiltak skal ha effekt, må det settes av nok tid og ressurser. Det må ikke bli en ekstra byrde i en allerede presset arbeidshverdag.
- SFO må synliggjøres: Fagforbundet er særlig opptatt av at SFO ikke må glemmes i kompetanseutviklingsarbeidet. SFO-ansatte har en viktig rolle i barns utvikling og læring.
Høringsfristen er satt til 1. oktober 2025. Når høringen er avsluttet, vil Utdanningsdirektoratet utarbeide en oppsummering og vurdere innspillene før forskriftene fastsettes.
Fagforbundet vil følge prosessen tett og fortsette å jobbe for at kompetanseutvikling i oppvekstsektoren skal være inkluderende, relevant og bærekraftig – for alle ansatte.