En ny doktorgradsavhandling fra NTNU viser at estetiske uttrykksformer – som film, tegning, lyd, bevegelse og modellering – kan bidra til økt engasjement, bedre trivsel og dypere læring blant ungdomsskoleelever.
Hanne Alterhaug er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU.
Hun har lang erfaring med lærerutdanning og forskning på estetiske læreprosesser i skolen. I sin doktorgradsavhandling «Et meningsfullt ungdomstrinn» undersøker hun hvordan estetiske uttrykksformer kan bidra til mer engasjerende og meningsfull undervisning i norsk, matematikk og samfunnsfag på ungdomstrinnet. [Hanne Alte...aug - NTNU]
Studien viser at når elever får bruke kreative og sanselige arbeidsformer – som film, tegning, lyd, bevegelse og modellering – opplever de undervisningen som mer relevant og motiverende.
Mange elever forteller at de lærer mer og får lyst til å delta aktivt:
«Jeg glemte nesten at det var skole. Det var gøy og spennende, og vi lærte mer.» sitat hentet fra avhandlingen
For lærerne innebærer dette en spennende, men krevende balanse mellom faglig innhold og kreative prosesser.
Estetiske arbeidsformer gir rom for frihetserfaringer – både som egenverdi og som mulighet for selvbestemmelse – og kan være et viktig bidrag i arbeidet med å skape en skole der flere elever trives og mestrer.
Avhandlingen er særlig aktuell i lys av utfordringer som lavere læringsresultater, økt fravær og mindre trivsel i ungdomsskolen.
Den gir inspirasjon til å tenke nytt om undervisning og tilrettelegging, og kan være nyttig for både lærere, skoleledere og fagorganiserte som jobber med ungdomstrinnet.
📘 Les mer: Et meningsfullt ungdomstrinn – NTNU Open [NTNU Open:...ers og ...]