Involvering av ansatte og tillitsvalgte er en bærebjelke i det norske arbeidslivet. Det må også gjelde ved innføring av KI. Beslutninger om bruk av KI kan ikke overlates kun til teknologer. Det må finnes rom for omskolering når gamle oppgaver forsvinner, og teknologien må brukes ansvarlig – uten å undergrave tilliten til offentlige tjenester. Vi må være særlig på vakt i sektorer der feil kan få alvorlige konsekvenser, som helse og omsorg.
Vi er klare til å ta vår del av ansvaret for en trygg og effektiv innføring av KI. Men når teknologien skal iverksettes, må de ansatte ha en hånd på rattet. Innovasjonen er allerede i gang – og trepartssamarbeidet er en forutsetning for at den skal lykkes.
Utviklingen må styres klokt
Offentlig sektor står overfor store utfordringer: kommunenes utgifter øker uten at inntektene følger med, bemanningen er lav, og antallet pensjonister øker, mens færre står i arbeid. Mange peker på digitalisering som en nøkkel til løsningen. Det kan den være – men bare hvis den gjøres riktig og de ansatte får være med på reisen.
Vi kan ikke digitalisere for digitaliseringens skyld. Våre medlemmer forteller om stressende arbeidsdager med altfor lite tid til menneskene de jobber med. Det kan være helsefagarbeidere som ikke rekker lunsj fordi de må løpe fra oppdrag til oppdrag, eller ansatte i SFO som har ansvar for flere barn enn de har kollegaer til å følge opp. I tillegg gjør mange en uvurderlig innsats med å drifte kommunen og sikre at tjenestene fungerer. Digitalisering kan avlaste og forbedre – men bare hvis den løser reelle problemer.
Regjeringen har satt et mål om at 80 prosent av offentlig sektor skal ta i bruk kunstig intelligens (KI) innen årsskiftet. Det skal vi bidra til. KI kan gjøre informasjon lettere tilgjengelig, gi raskere svar til innbyggerne, og støtte helsevesenet med bedre organisering og diagnostikk. Den kan også styrke undervisningen, særlig for elever med lese- og skrivevansker. Mulighetene for effektivisering er store – men da må vi styre utviklingen klokt.