Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Fellesskolen har lenge vært en bærebjelke i det norske samfunnet – en arena der barn og unge møtes på tvers av bakgrunn, og hvor verdier som demokrati, tillit og fellesskap formes.

jenterskoleungdomsskole
Fremtidens fellesskole (Foto: Pixabay.com)

Men hvordan skal skolen møte framtidens utfordringer? Det er nettopp dette spørsmålet Fellesskoleutvalget har fått i oppdrag å utrede.

Hva er Fellesskoleutvalget?

Fellesskoleutvalget er et offentlig oppnevnt utvalg satt ned av regjeringen i 2024. Utvalget skal levere sin innstilling innen 1. juni 2026, og har som mål å vurdere skolens rolle i samfunnet over et 20-årsperspektiv. Mandatet er bredt og ambisiøst: Utvalget skal se på hvordan skolen kan utvikles for å møte samfunnets krav og forventninger, og hva barn og unge trenger å lære for å leve gode liv i framtiden. [fellesskol...tvalget.no]

Nettstedet fellesskoleutvalget.no

fellesskoleutvalget.no finner man en oversikt over utvalgets arbeid, inkludert: [fellesskol...tvalget.no]

  • Mandatet og bakgrunnen for utvalget
  • Medlemmer og referansegrupper
  • Møtereferater fra utvalgsmøter over hele landet
  • Aktuelle nyheter, som konferanser og innspillsmøter
  • Mulighet for innspill fra organisasjoner og enkeltpersoner

Nettstedet fungerer som en åpen plattform for dialog og innhenting av synspunkter, og gir innblikk i hvordan utvalget jobber for å sikre en inkluderende og relevant fellesskole.

Hvorfor er dette viktig?

Skolen står i dag overfor store endringer: digitalisering, økt mangfold, sosiale ulikheter og nye krav til kompetanse. Fellesskoleutvalget skal ikke bare analysere disse utviklingstrekkene, men også foreslå konkrete endringer i skolens innhold, organisering og struktur.

Utvalget har allerede arrangert flere møter og konferanser, blant annet i Bodø, Trondheim og Oslo, hvor temaer som skolemiljø, psykisk helse, teknologi og læring har vært sentrale. [fellesskol...tvalget.no]

Et bredt samfunnsoppdrag

Fellesskolen skal være en arena for likeverdig opplæring, der alle elever – uavhengig av bakgrunn – får mulighet til å utvikle seg faglig og sosialt. Utvalget skal også vurdere hvordan skolen kan være en motkraft til utviklingstrekk samfunnet ønsker å motvirke, som økt individualisering og sosial fragmentering.

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?