Likevel viser både forskning og erfaring at mange elever faller fra, mister motivasjonen eller strever med å finne mening i en skolehverdag preget av teori og stillesitting.
Derfor vokser engasjementet for en mer praktisk skole – en skole der elevene får lære gjennom handling, samarbeid og virkelighetsnære opplevelser.
Praktisk undervisning
Praktisk undervisning handler om å bruke kroppen, sansene og kreativiteten i læringsprosessen. Det kan være gjennom håndverk, matlaging, eksperimenter, uteskole, estetiske fag eller tverrfaglige prosjekter.
Når elevene får jobbe med konkrete oppgaver og se sammenhengen mellom teori og praksis, øker både engasjementet og læringsutbyttet. Dette er særlig viktig for elever som ikke finner seg til rette i en tradisjonell, teoritung skolemodell.
Forskning
Forskning fra blant annet OsloMet, Universitetet i Sørøst-Norge og Nord universitet viser at praktisk undervisning kan styrke elevenes motivasjon, trivsel og psykiske helse.
Den bidrar til dybdelæring, sosial utvikling og bedre inkludering. I tillegg peker flere utdanningsmiljøer på at praktisk kompetanse er avgjørende for å møte framtidens behov i arbeidslivet og samfunnet.
Regjeringens stortingsmelding En mer praktisk skole (Meld. St. 34, 2023–2024) legger opp til konkrete endringer i skolen, som valgfag på mellomtrinnet, arbeidslivsfag som alternativ til fremmedspråk, og et nasjonalt program for praktisk læring.
Dette gir nye muligheter for å utvikle en skole som favner bredere og gir flere elever en opplevelse av mestring.
Inkluder hele laget i skolen/SFO
For å lykkes med en mer praktisk skole, er det avgjørende med god samhandling mellom yrkesgruppene som jobber i skolen. Lærere, fagarbeidere og miljøteerapeuter har ulike kompetanser som sammen kan skape et helhetlig og inkluderende læringsmiljø. F.eks har Barne- og ungdomsarbeidere en praktisk pedagogisk kompetanse, som kan tas mer i bruk både i planlegging av aktiviteter, i gjennomføringen og i evalueringen av aktiviteten. Dette for å styrke den praktiske tilnærmingen i undervisningen.
Alternative utdanningsarenaer
I tillegg til klasserommet finnes det mange alternative utdanningsarenaer som kan gi elevene nye måter å lære på. Uteskole, skoleverksteder, elevbedrifter, samarbeid med lokalt arbeidsliv og besøk til kulturinstitusjoner gir elevene mulighet til å lære i omgivelser som oppleves som meningsfulle og relevante.
Fagforbundet mener at praktisk undervisning er en nøkkel til å skape en mer motiverende, inkluderende og relevant skole. Vi jobber for at de ulike ansattes kompetanse skal verdsettes og brukes aktivt i utviklingen av framtidens skole, inkludert SFO – et sted der alle elever får mulighet til å lære på måter som gir elevene mestring og mening.