Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) viser til at en av utfordringene i frisørbransjen, som kan gi potensielle belastninger, er høye emosjonelle krav. Levekårsundersøkelsen om arbeidsmiljø 2022, innhentet av SSB, viser at 33% av frisørene opplever høye emosjonelle krav i arbeidet. Dette kan være knyttet til nær kontakt med kunder, og å måtte skjule egne følelser som for eksempel irritasjon, oppgitthet eller liknende overfor kunder eller andre som ikke er ansatt på arbeidsplassen.
Vår erfaring etter henvendelser fra mange medlemmer, er at den psykiske belastningen ofte kommer av manglende dialog mellom den ansatte og arbeidsgiver, eller mellom de ansatte. Ofte er det ikke etablert gode nok rutiner for hvordan man skal håndtere vanskelige kundesituasjoner, hvordan man skal skape et godt arbeidsmiljø mellom kollegaer, og mellom ansatte og arbeidsgiver, hvordan man skal forebygge psykisk uhelse, og hvordan man skal følge opp og ivareta dersom noen sliter.
Vi anbefaler alle å ta en titt på denne siden til Idebanken:
Slik kan du bidra til bedre psykisk helse på jobben
Her kan både ansatte, tillitsvalgt, verneombud og ledere finne mange gode tips om hvordan vi kan skape et godt arbeidsmiljø og en god psykisk arbeidshverdag for alle på arbeidsplassen.
Sjekk også ut En bra dag på jobb: Et strålende verktøy for et bedre arbeidsmiljø på alle felt: En bra dag på jobb - Verktøy for å bedre arbeidsmiljø blant frisører