Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Hva forventes av ansatte i barnehage, skole og SFO?

Barnehage, skole og SFO i trontalen: Politikk i praksis for Fagforbundets medlemmer
Barnehage, skole og SFO i trontalen: Politikk i praksis for Fagforbundets medlemmer (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Ved åpningen av det 170. Stortinget la regjeringen frem sine prioriteringer for det kommende året.

Trontalen viser at barnehage, skole og SFO står sentralt i arbeidet med sosial utjevning og inkluderende oppvekstmiljøer. 

Du som jobber med barn og unge – enten det er i barnehagen, på skolen eller i SFO – gjør en forskjell hver eneste dag.

Trontalen viser at regjeringen ser verdien av det du gjør, og at forventningene til sektoren øker. Det handler om tillit, men også om ansvar.

SFO – en viktig arena for inkludering

Regjeringen har utvidet ordningen med 12 timer gratis SFO per uke til å gjelde både 1. og 2. trinn, og fra høsten 2024 også 3. trinn. Over 90 % av førsteklassingene deltar nå i SFO, og det er tydelig at SFO skal være mer enn bare oppbevaring – det skal være et pedagogisk tilbud med lek, kultur og omsorg.

I SFO blir tilbudet stadig viktigere som en arena for lek, omsorg og fellesskap. Når stadig flere barn får gratis tilgang, betyr det at du får flere barn å møte, flere behov å se – og større mulighet til å påvirke barnas hverdag positivt.

Rammeplanen gir retning, men det er du som gir innholdet liv. Du skaper trygghet, glede og mestring – og det er nettopp det regjeringen ønsker mer av.

Barnehagen – tidlig innsats og mangfold

Barnehagen løftes frem som en nøkkelarena for tidlig innsats. Regjeringen har innført gratis barnehage for barn i Finnmark og Nord-Troms, og for tredje barn i familien. Det legges vekt på kompetanse om flerspråklighet og flerkulturalitet.

I barnehagen er du med på å forme barnas aller første møte med fellesskapet. Du vet hvor viktig det er å se hvert enkelt barn, og nå får du enda tydeligere støtte til å jobbe med mangfold, språk og tidlig innsats.

Det betyr at kompetansen din er viktig – og at du skal få mulighet til å utvikle den videre. Du er en nøkkelperson i arbeidet med å gi alle barn en god start, uansett bakgrunn.

Skolen – helhetlig støtte og sosial utjevning

Skolen skal være en arena for sosial utjevning og like muligheter. Regjeringen vil styrke det helhetlige tilbudet rundt barn og unge, og gi kommunene bedre rammer for å bygge lag rundt elevene.

I skolen er du en del av laget rundt elevene – et lag som skal bidra til sosial utjevning og like muligheter. Det betyr at du skal være en trygg voksen som ser hele barnet. 

Regjeringen vil styrke dette laget, og du er en viktig brikke i det arbeidet.

Regjeringen understreker behovet for å gjøre skolen mer praktisk, relevant og motiverende. En bekymring er et økende fravær, lav motivasjon og svake læringsresultater blant elever – særlig på mellom- og ungdomstrinnet.

Regjeringen har derfor lagt frem stortingsmeldingen «En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel», som skal bidra til å skape en skole der flere elever opplever mestring og mening i hverdagen.

En mer praktisk skole handler ikke bare om å bruke både hodet og kroppen i undervisningen:  

  • Mer aktiv og konkret undervisning i alle fag.
  • Større variasjon i arbeidsformer, slik at flere elever får mulighet til å lære på sin måte.
  • Sterkere koblinger til arbeidsliv og hverdagskompetanse, særlig på ungdomstrinnet.

Fagforbundet mener: Trontalen viser at regjeringen anerkjenner verdien av det arbeidet våre medlemmer gjør hver dag.

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?