Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Fravær fra skolen kan være et tidlig tegn på at en elev ikke har det bra, enten faglig, sosialt eller personlig.

Ansattes sjekkliste for fraværsoppfølging
Ansattes sjekkliste for fraværsoppfølging (Foto: Illustrasjon: Sven Tveit)

Derfor er det avgjørende at ansatte i skolen følger opp fravær allerede fra første dag. Tidlig innsats kan bidra til å forhindre at fraværet utvikler seg til et større problem og sikre at eleven får den opplæringen de har rett på.

Lovpålagt plikt 

Skolen har en lovpålagt plikt til å følge opp fravær, uavhengig av om det er kortvarig, gjentakende eller langvarig. Dette innebærer at ansatte må ha gode rutiner for registrering, kartlegging og tiltak.

Viktig at skolen følger opp fravær fra første dag (Kilde Udir)

Det er viktig å undersøke årsaken til fraværet, og å gjøre dette i samarbeid med eleven og foresatte. Oppfølgingen må være preget av omsorg, respekt og tilpasning til den enkelte elevs behov.

Ved skolestart, og særlig etter sommerferien, må skolen være ekstra oppmerksom på elever som ikke møter. Dette kan være et signal om at eleven står i fare for å falle ut av skolen, og krever rask handling.

Tiltakene som settes inn må være tilpasset den enkelte elevs situasjon, og kan inkludere samtaler, tilrettelegging i undervisningen, kontakt med helsesykepleier eller samarbeid med andre instanser.

Trygt og inkluderende skolemiljø

Målet er alltid å sikre elevens rett til opplæring og bidra til et trygt og inkluderende skolemiljø.

Hva ansatte må gjøre:

 

  1. Følge opp fravær fra første dag
    Skolen har plikt til å følge opp alle typer fravær – ikke bare høyt eller langvarig fravær. Oppfølgingen skal starte allerede fra første fraværsdag, og ikke først når fraværet blir omfattende.

  2. Undersøke årsaken til fraværet
    For å kunne sette inn riktige tiltak, må skolen forsøke å forstå hvorfor eleven er borte. Dette kan kreve samtaler med eleven og foresatte, og vurdering av forhold både hjemme og på skolen.

  3. Ha gode rutiner for registrering og oppfølging
    Skolen må ha systemer for å registrere fravær og avdekke mønstre som kan gi grunn til bekymring. Dette inkluderer å følge med på gjentakende fravær, selv om det er kortvarig.

  4. Samarbeide med hjemmet
    Oppfølgingen skal skje i samarbeid med foresatte, og skolen må sørge for at eleven opplever å bli sett og tatt på alvor.

  5. Tilpasse tiltak etter behov
    Ved hyppig eller langvarig fravær må skolen vurdere individuelt tilpassede tiltak for å sikre at eleven får oppfylt sin rett til opplæring.

  6. Være særlig oppmerksom ved skolestart
    Skolen bør ha rutiner for å fange opp elever som ikke møter til første skoledag etter sommerferien, da dette kan være et tidlig tegn på bekymringsfullt fravær.

  7. Se oppfølgingen i sammenheng med andre regler
    Oppfølgingen må også ses i lys av regler om skolemiljø, tilpasset opplæring og fraværsgrenser – særlig fordi fravær kan føre til at eleven mister retten til vurdering med karakter.

Å følge opp fravær handler ikke bare om regler og rutiner – det handler om å se eleven, vise omsorg og bygge tillit. Hver gang du tar kontakt, viser du at skolen bryr seg. Det kan være akkurat det som gjør forskjellen for en elev som strever.

Du gjør en viktig jobb – og du gjør den godt.

Sammen skaper vi en skole der alle elever blir møtt, sett og støttet – hver dag.

Tidlig oppfølging av fravær – skolens ansvar og muligheter

Fravær fra skolen er mer enn bare et tall – det kan være et signal om at en elev strever faglig, sosialt eller personlig. Derfor er det avgjørende at ansatte i skolen følger opp fravær allerede fra første dag. Tidlig innsats kan bidra til å forhindre at fraværet utvikler seg til et større problem og sikre at eleven får den opplæringen de har rett på.

Utdanningsdirektoratet understreker at skolen har en lovpålagt plikt til å følge opp fravær, uavhengig av om det er kortvarig, gjentakende eller langvarig. Dette innebærer at ansatte må ha gode rutiner for registrering, kartlegging og tiltak. Det er viktig å undersøke årsaken til fraværet, og å gjøre dette i samarbeid med eleven og foresatte. Oppfølgingen må være preget av omsorg, respekt og tilpasning til den enkelte elevs behov.

Regjeringens ferske pressemelding viser at skolefraværet fortsetter å øke, både i ungdomsskolen og videregående.

Kunnskapsministeren peker på at det er behov for holdningsendringer i samfunnet:

"Litt snufsing er ikke grunn til å bli hjemme. Er du frisk nok, skal du gå på skolen."

Det er også tydelig at tidlig innsats er avgjørende. Mange elever kommer inn i videregående med høyt fravær fra ungdomsskolen, og derfor må skolene være ekstra oppmerksomme allerede fra de første skoleårene.

Den nye opplæringsloven tydeliggjør skolens plikt til å følge opp fravær, og regjeringen har lansert en tiltakspakke for å støtte kommuner og skoler i dette arbeidet.

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?