Publisert
05. nov. 2025
Sist oppdatert:
12. nov. 2025
Dato for oppstart
Oppstartssamling: 27. og 28. januar (Fagforbundets lokaler i Keysers gate 15, 0165 Oslo)
Dato for digitale samlinger og eksamen publiseres snarest.
Om emnet
Emnet Kunstig intelligens i offentlig sektor gir en introduksjon til hva kunstig intelligens (KI) er, og hvilke konsekvenser teknologien har for offentlig sektor når det gjelder arbeidsprosesser og tjenester.
Emnet består av tre hoveddeler:
- Introduksjon til kunstig intelligens (KI)
- Praktisk bruk av KI/ML-baserte verktøy
- Etiske og juridiske aspekter ved KI for offentlig sektor
Læringsutbytte:
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende forståelse av hva kunstig intelligens (KI) og maskinlæring (ML) er, og hvordan teknologien fungerer i praksis
- har kunnskap om hvordan KI påvirker arbeidsprosesser, beslutningsstøtte og tjenesteutvikling i offentlig sektor
- kjenner til sentral terminologi, konsepter og teknologier innen KI/ML
- har innsikt i etiske, juridiske og samfunnsmessige utfordringer knyttet til bruk av KI i offentlig forvaltning
- har kunnskap om EUs AI Act og andre relevante lover og retningslinjer som regulerer bruk av KI
Ferdigheter
Studenten:
- kan identifisere mulige bruksområder for KI i offentlige tjenester og organisasjoner
- kan utforske og anvende utvalgte KI/ML-baserte verktøy på en praktisk og ansvarlig måte
- kan analysere fordeler, begrensninger og risikoer ved bruk av KI i ulike offentlige sammenhenger (f.eks. helse, utdanning, sosialtjenester)
- kan reflektere kritisk over etiske og juridiske dilemmaer knyttet til automatisering, personvern og rettferdighet i KI-systemer
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til tverrfaglige diskusjoner om hvordan KI kan anvendes til å forbedre tjenester og arbeidsprosesser i offentlig sektor
- viser forståelse for ansvarlig og bærekraftig bruk av teknologi i møte med samfunnsoppdraget til offentlig sektor
- kan formidle faglige vurderinger og refleksjoner om KI på en måte som er relevant for både tekniske og ikke-tekniske aktører