Språk: Bokmål Nynorsk Sámegiella English
Disse etiske retningslinjene er ment å gjelde for fagorganisert helsepersonell. Som fagorganiserte arbeidere og utøvere av helseyrker er vi forpliktet av både fagenes etiske tradisjoner og av arbeiderbevegelsens idegrunnlag. Dette betyr at man er forpliktet til å arbeide etter prinsippene omtanke, solidaritet og samhold.
Retningslinjene skal motivere og forplikte helsepersonell til å, etter beste evne, gi faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp til alle som trenger det.
Våre etiske prinsipper gjelder ikke bare for vår egen praksis. Som helsepersonell og fagorganiserte er vi også forpliktet til å arbeide for at helsetjenesten har politiske og økonomiske rammebetingelser som gjør etisk og faglig forsvarlig helsehjelp mulig. Vi står også i arbeiderbevegelsen internasjonale tradisjon, som forplikter oss til å arbeide for vilkårene til helsepersonell og mennesker som trenger helsehjelp i hele verden.
1. Verdigrunnlag
Alle mennesker har samme verdi, samme ukrenkelige rettigheter, samme krav på et liv uten unødig smerte eller lidelse og en verdig død. Som helsepersonell og fagorganiserte forplikter vi oss til å arbeide for at alle mennesker skal få oppfylt disse kravene og rettighetene.
1.1 Alle mennesker er likeverdige.
1.2 Hvert menneske skal møtes med respekt og omsorg, uavhengig av alder, funksjonsbegrensinger, sykdom, etnisitet, seksuell orientering, kjønn og kjønnsuttrykk, religion/livssyn, politisk overbevisning, sosial status eller økonomi.
1.3 Alle har rett på helsehjelp. Helsepersonell skal, innenfor rammene av lov og avtaleverk, gjøre sitt ytterste for at alle får nødvendig helsehjelp. Der det er forskjellsbehandling av mennesker skal helsepersonell jobbe for å endre dette.
1.4 Helsepersonell skal jobbe mot alle former for diskriminering.
2. Etikk og etisk praksis
Etiske retningslinjer, lovverk, livssyn og religion og allmenne oppfatninger om rett og galt er kilder til etisk praksis, men i seg selv ikke nok. Etisk praksis blir til gjennom refleksjon, diskusjon og dialog. Det handler om å bli bevisst på egne holdninger og verdier, og lære seg hvordan disse kommer og bør komme til uttrykk i møte med andre.
2.1 Alle som er ansatt i helsesektoren skal gis tid, rom og anledning til etisk refleksjon i hverdagen.
2.2 Alle som er ansatt i helsesektoren skal få tilbud om skolering, etter- og videreutdanning med vekt på etikk.
3. Yrkesutøvelsen og faglig forsvarlighet
Faglig forsvarlighet handler om å kjenne sin egen kompetanse, anerkjenne andres kompetanse og alltid streve etter å arbeide på grunnlag av relevant og oppdatert kunnskap. Med dette følger en forpliktelse om å holde seg oppdatert om forskning og utvikling i faget sitt og å være villig til å ta etter- eller videreutdanning.
3.1 Helsepersonell skal sikre at alle pasienter får faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp. Helsepersonell skal aktivt lindre smerter og lidelse, fremme helse, og tilby virksom behandling.
3.2 Helsehjelp skal basere seg på anerkjente metoder og kunnskap.
3.3 Helsepersonell skal ikke utnytte yrkestitler til egen vinning.
3.4 Helsepersonell skal hindre at pasienter blir utsatt for unødvendige medisinske prosedyrer og behandling.
3.5 Helsepersonell skal arbeide for å få mest mulig ut av de begrensede ressursene vi har tilgjengelig, og sikre at vi tar vare på de med de mest alvorlige tilstandene og de største behovene.
3.6 Hvis man får oppgaver eller det oppstår situasjoner hvor egen kompetanse ikke strekker til skal man oppsøke hjelp hos andre. Om noen ber om hjelp skal man bidra.
3.7 Helsepersonell skal varsle om kritikkverdige forhold. Lojaliteten til pasienten går foran lojaliteten til arbeidsgiver og kolleger.
3.8 Pasienter og brukeres privatliv skal respekteres.
3.9 Helsepersonell skal skille tydelig mellom personlige og profesjonelle forhold og aldri utnytte en pasient eller bruker på noen måte - hverken følelsesmessig, seksuelt eller økonomisk.
3.10 Helsepersonell skal overholde taushetsplikten, og sørge for at opplysninger forblir konfidensielle. Pasienter og brukere skal være trygge på at opplysninger aldri vil bli brukt til andre formål enn helsehjelp, uten at det er gitt et eksplisitt samtykke til dette.
3.11 Helsepersonell skal hindre at uvedkommende får tilgang til elektronisk pasientjournal og annen digital informasjon, og varsle ved mistanke om svakheter med IKT-sikkerheten.
3.12 Helsepersonell skal sørge for at pasienter, brukere og pårørende har nødvendig informasjon, og for at denne blir gitt på en måte som er tilpasset den enkelte sine forutsetninger (språk, kognitiv funksjon mv.).
3.13 Helsepersonell skal bruke sosiale medier ansvarlig, og motvirke spredning av uriktige helseråd.
3.14 Helsepersonell skal hindre at pasienter, pasientopplysninger og pårørende blir utnyttet til økonomisk eller annen vinning.
3.15 Samtykke skal ligge til grunn for helsehjelp. Helsepersonell skal arbeide for å unngå bruk av tvang og tvangsmidler, og for å endre arbeidsprosesser og rutiner som ikke tar tilstrekkelig hensyn til pasienter og brukeres autonomi.
3.16 Helsepersonell skal respektere menneskers integritet, også etter døden.
4. Kollegafellesskapet
Fellesskapet på arbeidsplassen er grunnlaget for faglig forsvarlig praksis, for mestring og faglig utvikling, for tilhørighet og vekst som både menneske og yrkesutøver. Uten et godt kollegafellesskap og et støttende arbeidsmiljø, er ikke faglig forsvarlig praksis mulig.
4.1 I møte med vanskelige situasjoner skal kolleger hjelpe hverandre. Man skal også sørge for at kolleger som trenger profesjonell hjelp får dette.
4.2 Helsepersonell skal dele kunnskap, og bidra til å øke kompetansen til kolleger.
4.3 Helsepersonell skal møte kolleger med respekt, og behandle hverandre som likeverdige mennesker, uavhengig av utdanning og kompetanse.
5. Internasjonal Solidaritet
Solidaritet er noen annet enn veldedighet. Solidaritet springer ut av erkjennelsen av at vi alle har grunnleggende felles interesser og at vi er avhengige av hverandre, selv på tvers av grenser og land. Som fagorganisert helsepersonell står vi i arbeiderbevegelsens internasjonale tradisjon.
5.1 Helsepersonell skal arbeide for at retten til helsehjelp skal gjelde alle mennesker, uavhengig av landegrenser.
5.2 Helsepersonell skal, selv i krig og konflikt, kunne gi helsehjelp til alle som trenger det, uten å trenge å frykte for sitt liv, for å bli forfulgt eller fratatt sin frihet.
5.3 Helsepersonell arbeider for internasjonalt samarbeid som kan bidra til at alle mennesker får tilgang på helsehjelp og som kan styrke muligheten til å håndtere globale helseutfordringer.
5.4 Helsepersonell arbeider for mer og bedre deling av kunnskap, forskning og fagutvikling på tvers av landegrenser.
5.5 Helsepersonell arbeider mot at kapitalinteresser skal få legge begrensinger på samarbeid på tvers av landegrenser, for eksempel gjennom å hindre fattigere lands tilgang på vaksiner eller andre behandlingsformer.
5.6 Helsepersonell arbeider for at internasjonale avtaler og samarbeidsformer respekterer hvert enkelt lands rett til å sørge for helsehjelp til sine innbyggere.
5.7 Helsepersonell skal ikke bidra til å rekruttere helsepersonell fra andre land som trenger personellet selv.
5.8 Helsepersonell skal bidra til å oppnå FNs mål for bærekraftig utvikling.