Den nye opplæringslova har skapt spørsmål blant mange av våre medlemmer. Hva betyr egentlig kompetansekravene i § 11-9 for deg som er barne- og ungdomsarbeider, assistent eller tillitsvalgt i skolen?
I utgangspunktet skal kommunen og fylkeskommunen sørge for at de som blir tilsatt i en lærerstilling har relevant lærerutdanning, med noen unntak etter § 17-3 dersom det ikke er søkere med relevant utdanning. Dette kompetansekravet gjelder også for den som skal gi individuelt tilrettelagt opplæring, jf. § 11-9. For ansatte som ikke har slik utdanning, setter loven krav om oppfølgning og veiledning, jf. § 17-6.
Hva handler § 11-9 om?
Bestemmelsen gjelder individuelt tilrettelagt opplæring – altså opplæring som er spesielt tilpasset enkeltelever med særskilte behov. Hovedregelen er at det er lærere med godkjent utdanning som skal gi denne opplæringen.
Men: Det åpnes for unntak dersom det gir bedre opplæring for eleven.
Hva sier kap 17 om de generelle kompetansekravene?
- § 17-1 setter krav til arbeidsgiver, kommunen og fylkeskommunen, til å sørge for «rett og nødvendig kompetanse» i skolen.
- § 17-3 stiller krav om at den som ansettes i lærerstilling skal ha godkjent lærerutdanning.
- § 17-4 sier at lærere skal ha relevant faglig kompetanse i fagene de underviser i. Kommunen eller fylkeskommunen kan gjøre unntak fra dette kravet dersom det er nødvendig fordi skolen mangler kvalifiserte lærere – men dette må vurderes på nytt hvert skoleår.
- § 17-6 slår fast at:
- Bare de som er ansatt i lærerstilling kan ha faglig ansvar for opplæringen. Når annet personale (som assistenter eller barne- og ungdomsarbeidere) hjelper til i opplæringen, skal de få nødvendig veiledning fra en som er tilsatt i lærerstilling.
Hvem kan det gjøres unntak for?
Unntak kan gjøres dersom:
Personen har universitets- eller høgskoleutdanning som gjør dem særlig egnet til å møte elevens behov.
Et vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring innebærer også at kompetansekravene i § 17-4 hvor det er krav til lærerutdanning, ikke gjelder.
Det foreligger en sakkyndig vurdering fra PPT som anbefaler dette.
Dette betyr at det kan gjøres unntak fra både krav til relevant kompetanse i faget læreren underviser i, men samtidig settes det krav til utdanning av et visst omfang og på et visst faglig nivå.
Dette betyr ikke krav til antall studiepoeng eller grad. Dette innebærer at det i noen tilfeller kan være aktuelt å bruke andre fagpersoner slik som audiopedagog, logoped, spesialpedagoger eller andre med relevant høyere utdanning.
Hva med barne- og ungdomsarbeidere og assistenter?
Fagforbundet mener at:
Det fortsatt skal være plass til ansatte uten lærerutdanning i skolen.
Disse ansatte ikke skal ha faglig ansvar for opplæringen, men kan bidra i gjennomføringen.
De har krav på nødvendig veiledning fra en lærer, tilpasset deres utdanning og erfaring.
Hva betyr dette i praksis?
Du kan fortsatt være en viktig del av laget rundt eleven.
Du skal ikke settes til undervisning alene uten at det foreligger et vedtak og nødvendig veiledning.
Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at du får den støtte og faglig veiledning.
Tillitsvalgte – dette må dere følge med på:
Sørg for at det foreligger dokumentasjon og vedtak når ansatte uten lærerutdanning brukes i opplæringen.
Etterspør veiledning og støtteordninger for medlemmene.
Ta kontakt med Fagforbundet ved tvil – vi står klare til å bistå.