Fagforbundet for deg som jobber i SFO
Se alle våre medlemsfordeler
- bli medlem du også!Aktuelt
Skolefritidsordningen (SFO/AKS)
Fagforbundet mener SFO må omfatte og tilrettelegge for alle barn, ha høy kvalitet i hele landet og styrkes som en praktisk og variert arena for lek, kultur og fritidsaktiviteter. Trygge fellesarenaer som SFO kan motvirke utenforskap.
Kvalitetsutvikling
SFO-eier må sikre at de ansatte i SFO har tid til å planlegge og evaluere virksomheten. SFO skal være en lærende organisasjon som jevnlig vurdere og videreutvikler praksis. dette vil kreve at hele personalet får delta i faglige og etiske refleksjoner. SFO skal utarbeide egne årsplaner, som skal gi de ansatte en felles forståelse av mål og innhold. Dette kreves at de ansatte inkluderes i arbeidet med å implementere rammeplanens mål og innhold.
Fagforbundet vil i perioden 2026 - 2029 arbeide for:
- Å kartlegge bemannings- og kompetansebehovene i SFO
- At det føres tilsyn med at kravene i rammeplanen gjennomføres lokalt
- at barn og unge med særskilte behov skal ha tilstrekkelig ressurser også på SFO
- Å øke deltakelsen gjennom å videreføre og utvide gratis SFO. Dette forutsetter forsvarlig bemanning og hensiktsmessige arealer.
IA-bransje program skole/SFO
Sammen skaper vi bedre arbeidsmiljø i skole og SFO!
LO og Fagforbundet har jobbet målrettet for å få på plass et IA-bransjeprogram for skole og SFO – både i grunnskolen og videregående. Dette er en unik mulighet til å styrke arbeidsmiljøet og redusere sykefraværet. Men for at vi skal lykkes, må vi stå sammen.
Arbeidsgiver har hovedansvaret for arbeidsmiljøet, men gode resultater kommer når alle parter samarbeider. Verneombud og tillitsvalgte må være med på laget, slik at tiltakene blir noe vi utvikler og gjennomfører i fellesskap.
I tillegg til det nye bransjeprogrammet for skole og SFO, er det satt av 10 millioner kroner i det reviderte nasjonalbudsjettet for å videreføre IA-bransjeprogrammet for barnehage. Dette viser at satsingen på inkluderende arbeidsliv er sterkere enn noen gang.
Bransjeprogrammene skal bidra til å spre kunnskap, tiltak og verktøy som gir bedre arbeidsmiljø og lavere sykefravær. Nå er det opp til oss å ta dem i bruk – sammen!
SFO skal være et sted for trivsel, glede og utvikling
SFO skal være et offentlig tilbud og en integrert del av skolen. Det skal gi alle barn mulighet til å utvikle relasjoner og oppleve fellesskap, samtidig som barn får rett til å bli hørt og medbestemmelse i hverdagen.
Fagforbundet vil arbeide for at SFO beholder sin egenart – et tilbud som gir barn en meningsfull fritid. SFO skal være et sted for trivsel, glede og lek, med tilrettelagte aktiviteter og rom for rekreasjon og hvile.
En inkluderende skolefritidsordning
SFO skal være et tilbud for alle barn – et sted der likeverd, sosial tilhørighet og fellesskap står i sentrum. Barn med særskilte behov må sikres tilstrekkelige ressurser gjennom hele skoledagen, inkludert i SFO. Når vi gir alle barn mulighet til aktiv deltakelse i lek, kultur og fritidsaktiviteter, bidrar SFO til å utjevne sosiale forskjeller og skape et mer inkluderende samfunn.
SFO – med plass til samisk kultur
SFO skal være en arena der barn møter og utforsker ulike kulturer. Her får de mulighet til å uttrykke seg kreativt og skape egne uttrykk, samtidig som de lærer om mangfoldet rundt seg. En viktig del av dette er å gi barna kunnskap og forståelse for den samiske kulturen – Norges urfolk. Gjennom aktiviteter, språk og tradisjoner kan SFO bidra til å synliggjøre og anerkjenne samisk kultur, og styrke barnas respekt for mangfoldet i samfunnet.
Mangfold og likeverd – også i kjønn og identitet
SFO skal være en trygg arena der alle barn opplever respekt og likeverd, uavhengig av kjønn eller kjønnsidentitet. Barn skal få rom til å være seg selv, og vi skal bidra til å skape et miljø som anerkjenner og synliggjør mangfoldet i barnegruppen.
Kulturelt mangfold
SFO er mer enn lek – det er en kulturarena. Her skal barna få oppleve ulike måter å uttrykke seg på og samtidig få rom til å skape sine egne uttrykk. SFO skal gi kunnskap og forståelse for den samiske kulturen, og samtidig anerkjenne og synliggjøre mangfoldet i barnegruppen. Et inkluderende SFO-tilbud gir alle barn mulighet til å lære, dele og vokse sammen.
Ledelse
Kvalitetsutvikling vl kreve god ledelse. Fagforbundet mener daglig leder for SFO skal inkluderes i skolens administrative ledelse. Et godt samarbeid mellom rektor og SFO- leder er en forutsetning å utvikle kvaliteten. SFO-lederen må ikke beregnes i grunnbemanningen, men komme i tillegg.
Fagforbundet vil jobbe for at SFO-lederens oppgaver og ansvar blir mer anerkjent. Derfor arrangeres det nasjonal konferanse for denne yrkesgruppen.
Risikovurdering i arbeid med vold og trusler i skolen
Fagforbundet har sammen med partene i skole/SFO laget verktøy for å forebygge vold og trusler
Arbeidsmiljøloven med forskrifter stiller krav om at arbeidsmiljøet skal risikovurderes. Men det har vist seg vanskelig i praksis å risikovurdere vold og trusler i skolen.
Risikovurderingsverktøyet bygger på forskrift om utførelse av arbeid § 23 A. Arbeidsgivere har et lovpålagt ansvar for å kartlegge og risikovurdere arbeidsmiljøfaktorer.
Ansatte skal medvirke, og tillitsvalgte og verneombud har viktige roller. Felles innsats er avgjørende for å gjøre noe med denne utfordringen.
Får du riktig lønn? Finn din tariffavtale
Medlem i Fagforbundet?
Brosjyrer og materiell
- Dette er barne- og ungdomsarbeideren - A4-plakat
- Dialogkort om mobbing i barnehage, skole/sfo og fritidsklubb
- Håndtering av legemidler i barnehager, skole og SFO
- Kvalitet i SFO
- Partnerskap mot mobbing
- Rammeplan for SFO
- Temahefte Nr.41 - Laget rundt eleven
- Yrkesetikk for Seksjon kirke, kultur og oppvekst
- Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst - Seksjonsbrosjyre
Kontaktliste
Ingri Bjørnevik
Rådgiver
Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Ingri.Bjornevik@fagforbundet.no 92490102Ellen Ovenstad
Enhetsleder
Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Ellen.Ovenstad@fagforbundet.no 95778582